5 tips om te ontspannen

5 tips om te ontspannen

Iedereen weet dat ontspanning en rust nodig is om jezelf goed te voelen en te kunnen presteren. Toch wordt dit vaak vergeten. Iemand kan wel tegen je zeggen: “Ontspan eens” of “Ga eens lekker een boekje lezen” of “Ga eerder naar bed”. Dit is allemaal makkelijker gezegd dan gedaan. Hoe doe je dit? In deze blog wil ik je daar tips voor geven. Gelijk wil ik je daarbij als advies geven om dit stap voor stap te doen. Ga eerst met 1 van de tips aan de slag en als dit goed gaat, ga je door naar de volgende. En als 1 bepaalde tip echt niet bij je past, dan doe je het niet en kies je een anderen.

Tip 1: Plan je vrije tijd in

Door van tevoren je vrije tijd in te plannen en je agenda dus te blokken, zorg je ervoor dat je die tijd ook vrij houdt en niet dat je toch gaat werken. Dit kun je op meerdere manieren doen. Je blokkeert aan het begin van de maand hele dagen in je agenda waarop je niks plant. Dit kunnen ook dagdelen zijn. Verder kun je ook per dagen blokken van een half uur tot een uur inplannen waarop jij je pauzes houdt.

Tip 2: Zorg voor een vast ritueel voor het slapen gaan

Je lijf en hersenen houden van routine en gewoontes. Als jij jezelf een vast ritueel aanleert voordat je naar bed gaat, zal je merken dat je sneller kunt ontspannen en misschien ook wel eerder in slaap kunt vallen en waarschijnlijk ook wel beter slaapt. Ik ga je niet vertellen wat voor een ritueel het moet zijn, want iedereen heeft zijn/haar eigen voorkeuren.

Tip 3: Beweeg

Ik hoor je denken… Bewegen om te ontspannen?? Ja, echt! Dit werkt eigenlijk op twee manieren. Ten eerste zal je merken dat je tijdens het bewegen (bij voorkeur buiten in de natuur) je hoofd kunt leegmaken en misschien wel op briljante ideeën komt. Verder slaap je beter en dieper als je regelmatig beweegt.

Tip 4: Vertraag je ademhaling

Door ons drukken leven zijn we gewend geraakt om snel adem te halen. Alleen door een te snelle ademhaling heeft je lichaam constant het gevoel dat je op je gaspedaal trapt. Een auto is ook sneller door zijn benzine heen als je je gaspedaal ver intrapt. Door trager te gaan ademhalen trap je je gaspedaal minder ver in en je trapt daarbij ook rustig je rempedaal in. Een extra tip daarbij is ook dat je je uitademing langer gaat maken dan je inademing. Neem hier bijvoorbeeld 5 tot 10 minuten per dag voor om dit te oefenen. Je kunt dit ook doen als je voelt dat je erg gehaast of gespannen bent.

Tip 5: Begin de dag ontspannen

Sta op voordat de rest van je gezin de dag begint of sta minimaal een uur eerder op dan jij je werkdag begint. Zorg ervoor dat je de dag rustig kunt beginnen. Creëer hier ook een eigen ritueel voor jezelf. En dan bij voorkeur zonder televisie, telefoon en social media. Je kunt bijvoorbeeld rustig een krantje lezen, een wandeling maken, sporten, mediteren, etc. Doe waar jij je goed bij voelt, zodat je de dag ontspannen start en zo je dag zo effectief mogelijk kan maken.

En nu ben ik benieuwd met welk ritueel jij gaat beginnen. Laat je het me weten?

houding over sporten en gezond eten

Je houding over sporten en voeding

Gerelateerd

bewegen geeft vrijheid

Bewegen geeft je vrijheid

Gerelateerd