fbpx

5 Trainingstips voor de winter

5 Trainingstips voor de winter

Het is al weer een paar weken 2017 en de winter is ook in volle gang. Hoe gaat het met jouw trainingen en beweging gedurende de dag? Ga je door zoals altijd of merk je dat het nu anders gaat? Is het goed zoals het gaat of wil je het toch anders. In deze blog zal ik je trainingstips voor de winter geven om nu ook genoeg te blijven bewegen/sporten.

1: Je huidige sport- en beweegritme blijven volhouden

Je kunt natuurlijk gewoon doorgaan waar je gebleven bent. Houd je vast aan je vaste sportdagen en pak in het dagelijks leven de beweging die je normaal ook doet. Denk hierbij aan het nemen van de trap i.p.v. de lift of de fiets pakken en niet de auto. Als je op vakantie bent of om een andere redenen je normale ritme niet kunt vasthouden, kun je kijken wat de alternatieven zijn.

2: Zoek alternatieven

Met sneeuw, gladheid, ijzel, etc. is het soms gewoon  niet veilig om bv. de fiets te pakken naar je werk of om buiten te sporten. Bedenk wat je als alternatief kunt doen. Als je niet op de fiets naar werk kunt, kun je bv. een rondje wandelen tijdens de lunch of je gaat later op de dag een blokje om. Je kan ook een keer extra naar de sportschool gaan of een training thuis doen. Als je vanwege de veiligheid je training buiten aan moet passen, kun je denken de training zelf aanpassen om het veilig te houden. Dit kun je doen door een andere trainingslocatie te zoeken met een ander soort ondergrond of de training zelf aan te passen. Als buiten echt geen optie is, kun je altijd een training thuis doen. Youtube staat vol met trainingsvideo’s.

3: GO HIT

Er zijn soms dagen dat je echt geen zin hebt, omdat het koud is, je moe bent, etc. Ga dan wel trainen, maar dan kort, maar krachtig. Doe een circuittraining, waarbij je je hele lichaam aanpakt. Je kunt dan binnen 20-30 minuten klaar zijn. Een voorbeeld van een circuittraining die je thuis kunt doen is:

  • trainingstips voor de winterSquats 20x
  • Inch worm 8x
  • Jump lunges 20x
  • Dippen 10-15x
  • Bulgarian squats 8-12x (per kant)
  • Push ups 8-15x
  • Burpees 8-15x
  • Plank 30-90 sec

Je kunt dit hele rondje 2-3x doen. Of je kunt hem in tweeën delen, zodat je kunt afwisselen. Doe dan een circuit van 4 oefeningen 4-6x.

4: Let it go

Accepteer zoals het gaat en doe wat je kunt wat betreft trainen. Als je een keer niet kunt trainen, zorg dan voor meer beweging gedurende de dag. Ga fietsen waar je normaal de auto pakt, ga wandelen waar je normaal fiets, pak de trap, etc. Het is oké als je een periode minder kunt trainen. Het is alleen belangrijk dat je het wel weer oppakt. Gebruik deze periode dan om je op te laden en te ontspannen en verplicht jezelf niet tot trainen. Als je het lekker vindt, is het natuurlijk helemaal prima om te doen. Als het een keer niet lukt, ook prima.

5: Trainen tijdens de koude dagen

Deze tip is vooral voor de buitensporters. Het is een lijstje met tips wat betreft kleding:

  • Draag laagjes kleding. Je kunt altijd iets uitdoen als je het warm krijgt. Liever meerdere dunne laagjes kleding aantrekken dan een dikke jas. Tussen de laagjes ontstaat ook een luchtlaag wat ook weer warmte vasthoudt.
  • Draag een ondershirt (met lange mouwen). Zorg ervoor dat deze niet van katoen is, omdat dit je zweet opneemt in plaats van doorlaat. Daardoor krijg je het weer sneller koud. Als het echt koud wordt, kun je een thermo-ondershirt aandoen.
  • Zorg ervoor dat je kleding ademend is en geen vocht vasthoudt.
  • Als het echt koud wordt, kun je gaan denken aan thermokleding. Er bestaat hardloopkleding speciaal voor het winterweer. De thermokleding zorgt ervoor dat je de warmte die je lichaam aanmaakt tijdens het trainen wordt vastgehouden. Het is alleen wel belangrijk dat je blijft bewegen.
  • Vergeet niet de handschoenen en bedekking voor je hoofd. Via je hoofdhuid verlies je namelijk de meeste warmte.
  • Bij kou is een fleecevest beter dan een katoenen. Katoen houdt vocht vast en als er dan de wind opkomt, krijg je het koud.
  • Houd voor thermokleding en hardloopkleding ook de folders van de Aldi, Lidl en Kruidvat in de gaten. Deze hebben nog wel eens leuke aanbiedingen.
  • Zorg voor een winddicht jack dat ademend, maar waterafstotend is. Dit zorgt ervoor dat het zweet doorgelaten wordt en dat je niet zo nat wordt van de regen.
bilspieren trainen 1-leg hip thrust

Bilspieren trainen