6 Tips om balans te houden met de Kerst

6 Tips om balans te houden met de Kerst

Volgende week is het weer Kerst. De laatste jaren draait het steeds meer om eten en vaak ook om veel eten. Hoe zorg je ervoor dat je niet (veel) aankomt met de Kerst. Bedenk ten eerste dat het grootste deel van de gewichtstoename te wijten is aan wat je de rest van het jaar eet en niet wat je rond de Kerst en Oud en Nieuw eet (dit zijn namelijk maar 3 dagen of 4 als je Sinterklaas meetelt). In deze blog geef ik je tips om de balans te houden en ik wil gelijk beginnen met de belangrijkste tip.

1.      GENIET

Het is maar 1x per jaar Kerst en Oud en Nieuw en van wat je op deze drie dagen eet, kom je echt niet extreem aan. Als je geniet van wat je eet en vooral ook bewust eet, dan eet je vanzelf al minder. Geniet van het samenzijn met dierbaren en heb het met hun vooral gezellig. Daar heb je geen eten en drinken voor nodig.

2.      Pak op de andere dagen je normale ritme op

Eten is een gedrag. Vaak eet je ook uit gewoonte. Zorg voor dus op de niet-feestdagen voor je normale ritme en eet zoals je normaal doet. Hoe je niet in de verleiding komt, lees je bij tip 3.

3.      Uit het zicht en geef weg

Zet alle dingen die je over hebt van de feestdagen (of alvast in huis hebt) uit het zicht. Als je het niet ziet, kom je ook minder snel in de verleiding. Als je veel eten in Kerstpakketten hebt gekregen, kun je ook dingen gaan weggeven/uitdelen. Je hoeft echt niet zelf alles op te eten en als je het niet in huis hebt, kun je het ook niet opeten. Dus neem bijvoorbeeld wat je over hebt mee naar je werk.

4.      Zorg voor je beweging

Beweging zorgt ervoor dat je fit blijft, je calorieën verbrandt en minder snel in de verleiding komt tot snoepen. Ja, je leest het goed. Beweging zorgt ervoor dat je je impulsen beter onder controle hebt. Dus ga lekker een wandeling maken met het gezin tijdens de Kerst. Ga wel sporten waar het kan. Desnoods kan dit iets korter of je doet het zelfs thuis.

5.      Ga voor kwaliteit

Je hoeft bijvoorbeeld niet die ene grote zak te kopen met veel kerstkransjes. Koop echt hele lekkere en exclusieve kerstkransjes waar je enorm van kan genieten. Hierdoor eet je vanzelf minder, omdat je bewuster eet en je hebt er minder van in huis. Ga ook bijvoorbeeld voor die Kerststol die je echt lekker vindt.

6.      Maak keuzes

Kies iets wat je echt graag wilt. Je hoeft niet alles te eten wat op tafel staat. Bij het Kerstontbijt hoef je echt niet dat Kerstbrood te nemen én het croissantje én brood met veel roomboter te nemen. Dus kies wat je het lekkerst vindt en geniet daarvan.

eten met de kerstdagen

Blijft die balans vinden toch een uitdaging voor jou? Dan heb ik een mooie actie voor jou. Met Bootcamp for Every Body heb ik namelijk de FitChallenge. Dit betekent van 1 januari tot 28 februari onbeperkt sporten en 2 workshops over voeding, gedrag en mindset op 7 jan en 4 feb.

Maar als je nu al beslist dat je mee wilt doen, mag je nu al beginnen met sporten bij Bootcamp for Every Body. En als je al lid bent, krijg je 20% korting op deelname aan de workshops als je deze voor 1 januari aanschaft.

body acceptance
geen cardio voor afvallen
sporten volhouden

Op de bank of sporten?

mentale voordelen krachttraining voor vrouwen
krachttraining voor vrouwen doelen stellen
sterk lijf en sterk hoofd door krachttraining
summerproof wat is dat
sporten als mijn meditatie
goed voor jezelf zorgen door te sporten