Cardio werkt niet voor afvallen

Cardio werkt niet voor afvallen

Laatst had ik in mijn Instagram Stories de vraag gesteld over waarom jij denkt dat de meeste vrouwen vooral cardio doen in de sportschool en vooral op de krachttoestellen zitten. Antwoorden waren:

  • Willen afvallen
  • Meer calorieverbranding hebben
  • Angst voor spieren
  • Dat is het makkelijkst. Kan je minder fout doen.

Ook weet ik uit ervaring dat vrouwen denken dat ze aan de cardio (dus crosstrainer, steps, fietsen, roeien, loopband) moeten gaan om af te vallen. Begrijp me niet verkeerd hè: cardio is niet verkeerd. Als je het leuk vindt, is het prima om te doen en er zijn zeker gezondheidsvoordelen. Het is niet de beste manier om af te vallen. Maar wat is het wel het beste om te doen hoor ik je denken.

Dé manier om af te vallen

Ik weet dat het niet sexy, speciaal of verkoopbaar klinkt. Maar de enige manier om af te vallen, is nog steeds om minder calorieën binnen te krijgen dan dat je verbruikt. Het doen van cardio in de sportschool zit wel op de verbruikerskant, maar bewust zijn van de inname-kant (dus voeding) heeft veel sneller nut. Het is namelijk vaak zo dat je (onbewust) meer gaat eten na een intensieve sportsessie. Op zich is dat niet verkeerd, maar als je daardoor net zoveel calorieën extra binnenkrijgt als je hebt verbruikt met sporten dan ga je zeker niet afvallen. En de gedachte dat je het verdiend hebt, gaat je zeker niet helpen met afvallen.

Dus wees je bewust van je portiegrootte. Wat vaak boosdoeners zijn:

  • Handje noten is groter dan je denkt
  • Pindakaas op brood
  • Die extra plak kaas
  • Bord leegeten van je kinderen, het is immers zonde om de laatste hap weg te gooien
  • Olijfolie waarin je bakt of wat je over je salade doet

En heel vaak is het ook onbewust eetgedrag dat je hebt:

  • Dat koekje bij die koffie/thee
    • Ik was een keer met een klant ergens koffie aan het drinken die beweerde dat ze nooit iets extra’s nam. Alleen at ze ondertussen toch dat koekje bij de koffie op omdat die er eenmaal bij lag.
  • Al die kleine dingetjes tussendoor. Dit kan zo oplopen tot 200-300 kcal per dag.
    • Dropje in de auto
    • Ijsje met je kinderen
    • Even wat eten als je thuiskomt
    • Dat stukje kaas dat op het plateau in de supermarkt ligt
    • Een hapje van…
  • Omdat het hoort, zoals toetje na je avondmaaltijd

En vergeet de calorieën in drinken niet. En zo zijn er nog een aantal dingen te noemen. Tijdens mijn personal trainingen heb ik het vaak over eetgedrag in plaats van wat je moet eten. Dat laatste weten de meeste mensen namelijk wel. Het gaat vooral om mindset, gedrag, consistent zijn, routine creëren, bewust worden van je gedrag en dat omzetten. En daar besteed ik in mijn personal training trajecten Strong Woman en Fit en Gezond Ondernemen dan ook aandacht aan.

Cardio of krachttraining

Als je doel is om te gaan afvallen, is het juist belangrijk om krachttraining te gaan doen. Dit helpt er namelijk bij dat jij je spiermassa op peil houdt. En dan adviseer ik je wel om met de losse gewichten te gaan trainen, omdat je dan meer spieren in 1x aanpakt en je functioneler beweegt. Op een krachttoestel zit je toch alleen maar en dat zorgt er niet voor jij je kracht efficiënt inzet. En nee, je hoeft er niet bang voor te zien dat je teveel spiermassa krijgt. Vrouwen hebben namelijk niet genoeg testosteron in zich om dat veel aan te maken. En om dat voor elkaar te krijgen, moet je echt veel en zwaar trainen en ook nog eens je eetpatroon echt perfect op orde hebben. Dat is voor de meesten van ons (inclusief mijzelf) niet van toepassing.

En ik kan snappen dat je bang bent om dingen fout te doen. Daarom is het juist goed om met een trainer aan de slag te gaan die je het goed kan uitleggen. Dus vraag het aan de trainer in je sportschool en/of een personal trainer (me, me, me ;)), zodat jij ook lekker die krachttrainingen kunt gaan doen.

Cardio als extraatje

En cardio kan eventueel als extraatje om net die paar calorieën extra te gaan verbranden, maar dat gaat (echt helaas) niet zo snel als minder calorieën binnenkrijgen. Cardio kun je natuurlijk ook gewoon blijven doen als je het leuk vindt en het je hoofd leegmaakt. Het heeft ook zeker gezondheidsvoordelen. Doe het alleen niet als je enige reden om het te doen afvallen is.

ik eet veganistisch

Ik eet plantaardig

stijfheid nodig voor optimaal bewegen
goed fout denken
voordelen krachttraining amstelveen
body acceptance
geen cardio voor afvallen
sporten volhouden

Op de bank of sporten?

mentale voordelen krachttraining voor vrouwen
krachttraining voor vrouwen doelen stellen