Ik eet plantaardig

Ik eet plantaardig

De één noemt het plantaardig en de ander noemt het veganistisch. Als je me volgt op Instagram heb je de afgelopen tijd wel kunnen zien dat ik veganistisch/plantaardig ben gaan eten. Bij mij is dit langzaam zo gegroeid. In het verleden heb ik een keer met de VeganChallenge meegedaan. Dit heb ik toen niet volgehouden, omdat mijn mindset er nog niet was. Wel ben ik toen steeds meer dierlijke producten gaan laten staan. En wat ze voor een recepten bij de VeganChallenge meegaven, paste niet echt in mijn patroon. Dat was ook een reden dat ik het niet volhield. Ik heb nu mijn eigen manier gevonden. En ik merkte al heel snel nadat ik dit allemaal toepaste dat ik me fitter, energieker en helderder ging voelen. Dus dat motiveerde erg om ermee door te gaan.

Stap voor stap

Bij mij is het echt wel stap voor stap gegaan. En afgelopen zomer ging ineens het laatste deel van die knop om. Ik had sowieso al dat mijn darmen niet echt blij worden van rood vlees, dus dat at ik eigenlijk al bijna niet. En op een bepaald punt heb ik ook gezegd dat ik het overige vlees ook liet staan. Wat hierbij hielp is dat de vleesvervangers steeds lekkerder werden.

Ik at al een lange tijd grotendeels volgens de principes van Puur Gezond, dus dat betekende al veel plantaardig eten. Daarnaast zorgde ik er altijd wel voor dat ik genoeg eiwit binnen kreeg, omdat ik toch veel sport en beweeg met mijn werk. Dus ik had mezelf al een bepaald patroon aangeleerd.

Kleine aanpassingen

Afgelopen zomer besefte ik me dat ik niet echt veel aanpassingen hoefde te doen om compleet veganistisch te eten. Mijn ontbijt was eigenlijk altijd al veganistisch, mijn lunch ook bijna altijd (op af en toe kaas na) en het avondeten wisselde ik al erg tussen veganistisch en vegetarisch. Dus wat betreft de hoofdmaaltijden waren er maar kleine aanpassingen nodig.

Wat betreft de tussendoortjes heb ik wel even moeten zoeken. De ochtend was vrij makkelijk te vervangen, want ik at vaak magere kwark met een banaan. Dus dat is nu sojakwark met een banaan geworden. In de middag at ik bv vaak havermoutrepen van bolletje, maar dat is niet veganistisch. Wat ik nu doe, is dat ik zelf repen maken volgens een recept uit het boek de Vegarevolutie van Lisa Steltenpool. En daarnaast ben ik meer fruit en noten gaan eten. En verder neem ik regelmatig een extra smoothie met bessen, havermelk en eiwitpoeder van OrangeFit.

Afgevallen

Wat ik wel merkte, is dat ik wat afgevallen was door zo te gaan eten. Dat was niet mijn doel. In het begin vond ik het niet erg, maar omdat ik best actief ben gedurende de dag met mijn werk moet ik er wel zorgen dat ik genoeg blijf eten om mijn energie te behouden. En ik merk dat ik dan echt veel mag eten. Dus daar moet ik nog wel bij nadenken, zodat ik ervoor zorg dat ik genoeg eet.

Advies gevraagd

Aangezien ik in het verleden ook als gewichtsconsulent heb gewerkt en nu nog steeds als personal trainer ben ik niet helemaal onwetend over gezonde voeding. Daarom wilde ik ook weten of ik alle vitamines en mineralen binnenkreeg. Ik heb toen een bijna 3 weken mijn voeding bijgehouden in de Eetmeter van het Voedingscentrum. Daarmee kon ik zelf ook al een beetje mijn voedingspatroon aanpassen. Daarnaast heb ik ook een consult bij Lisa Steltenpool gedaan om de puntjes op de i te zetten wat betreft het veganistische eten. Ik zag namelijk wel dat er nog een paar dingetjes niet helemaal goed waren en ik wist niet zo goed hoe dit op te lossen. Ook wilde ik advies hebben over de supplementen die ik moest nemen. B12 was te verwachten, maar ik wilde weten wat er nog meer moest. Het fijne was dat ik hele simpele (soms eigenlijk gewoon te simpel voor woorden, dus ideaal) en praktische tips kreeg om de puntjes op de i te zetten.

Mijn tips voor jou:

Ik ben echt niet iemand die iedereen wilt overhalen om veganistisch te eten. Iedereen moet het voor zichzelf bepalen. De laatste richtlijnen van de Gezondheidsraad laten wel zien dat het gezonder voor je is om meer plantaardig te eten. Dus daarin kun je al kleine stapjes maken als je eraan toe bent. Maar ik weet dat ik me er echt een stuk lekkerder door voel. Dit kan wel voor iedereen anders zijn denk ik. Belangrijk is wel een genoeg te eten. Dan heb ik nog ook even een paar tips voor je op een rijtje als je eraan denkt om (meer) plantaardig te gaan eten:

  • Koop het boek de Vegarevolutie van Lisa Steltenpool. Dat was in het begin echt mijn bijbel.
  • Begin stap voor stap. Ga bijvoorbeeld eerst alleen thuis veganistisch eten of kies er een bepaalde maaltijd voor. En vanuit daar breid je steeds meer uit.
  • Kijk vooral naar wat je wel kan eten, want er zijn echt veel producten die je kunt eten. En voor mijn gevoel worden het er ook steeds meer.
  • Vervang af en toe gewoon eens een dierlijk product voor een plantaardig product zonder er een label van vegetarisch of veganistisch aan te geven.
  • Houd een 2-3 weken bij in de Eetmeter bij wat je eet om te checken of je echt alle voedingsstoffen binnenkrijgt.
  • Vraag advies als je twijfelt over je voedingspatroon.
  • Vergeet je supplementen niet. Ik neem naast B12 ook vitamine D en omega 3 uit algenolie, maar vraag hiervoor alsjeblieft persoonlijk advies voor wat bij jou past. Tevens neem ik eiwitpoeder van OrangeFit.

Hoe ga ik nu verder:

Ik ga verder op de weg die ik ben ingeslagen, omdat ik me er goed bij voel. Thuis is dit allemaal heel makkelijk vol te houden. En als mijn vriend bij mij is, eet hij ook gewoon lekker met mij mee. En ik heb hem nog niet horen klagen ;). Als ik ergens anders ga eten, geef ik van tevoren wel aan dat ik geen dierlijke producten eet. Gelukkig heb ik veel mensen om mee heen die hier graag rekening mee houden. En ja, ik krijg er ook wel eens opmerkingen over. Maar omdat ik me er erg lekker bij voel om zo te eten, laat ik me er niet door triggeren. Ik merk toch dat het voor een groot deel mindset is bij mij waardoor ik het allemaal kan volhouden. Dus voorlopig ga ik nog door met dit voedingspatroon.

P.S. Dit dingen die ik noem zijn geen reclame, maar ik ben er gewoon enthousiast over.

plantaardig eten
progressieve overbelasting
ik eet veganistisch

Ik eet plantaardig

stijfheid nodig voor optimaal bewegen
goed fout denken
voordelen krachttraining amstelveen
body acceptance
geen cardio voor afvallen
sporten volhouden

Op de bank of sporten?

mentale voordelen krachttraining voor vrouwen