Ben jij wel lief voor je lijf?

Ben jij wel lief voor je lijf?

Al die dingen helpen echt niet…

lief voor je lijf

In de huidige tijd is het blijkbaar geaccepteerd om heel streng voor jezelf te zijn. Je moet zoveel keer per week sporten. Je mag maar een beperkt aantal calorieën per dag. Je mag geen brood, koolhydraten, suikers, melk, …. (vul maar in). Je wilt geen cellulite dus ja gaat maar cuppen tot je benen blauw zien. Of je gaat niet met je kind naar het zwemband omdat je geen badpak aandurft omdat je niet dun genoeg zou zijn.

Echt hoor… Wie heeft dit allemaal verzonnen… Wat is er gebeurt met luisteren naar wat je eigen lijf nodig heeft?

Echt hoor… Wie heeft dit allemaal verzonnen… Ja, sporten en bewegen is goed en dat laagje vet heeft ook zijn functie. Wat is er gebeurt met luisteren naar wat je eigen lijf nodig heeft? Wat betreft voeding heeft het Voedingscentrum het nog steeds goed met zijn ‘variatie en met mate’. En voor beweging hoef je echt de sportschool niet in. Ik zal je nog wat sterkers vertellen: Ik ben personal trainer en ik ben nu niet eens lid van een sportschool. Nog steeds beweeg ik genoeg om mij fit en energiek te voelen.

Wees lief voor je lijf

Dus als jij zin hebt in brood eet je lekker brood. Zolang jij maar rekening houdt met de variatie en met mate komt het goed. Mensen vragen mij regelmatig welke beweging het beste is. Het antwoord dat ze dan standaard krijgen, is de beweging/sport die jij op de lange termijn volhoudt. En vaak weten mensen wel wat dat is als ze naar hun eigen gevoel en lichaam luisteren.

Ga dus alsjeblieft geen dingen eten en drinken die je echt niet lekker vindt. Er zijn weet ik niet hoeveel soorten groenten en fruit, dus er zijn altijd wel soorten die je lekker vindt. Je kunt ze ook weer op veel verschillende manieren bereiden, zodat er altijd wel een manier is die je lekker vindt. En zo is het ook met andere voeding.

Doe wat goed voelt voor jou

Natuurlijk mag en kan het zo zijn dat jij wilt afvallen, fitter wilt worden en/of gezonder wilt gaan eten. Laat je daarbij alleen niet leiden door alles wat zou moeten en niet mag. Ga op zoek naar wat voor jou werkt, wat goed voelt voor jou en wat jij volhoudt op de lange termijn. Als het een gewoonte is, kost het geen moeite meer. En om ervoor te zorgen dat bepaald gedrag een gewoonte wordt, is het het beste om stap voor stap te werken. En zelf weet je wat de eerste goede stap voor jou is.

Stap voor stap

Wel zijn er een aantal richtlijnen die bewezen lief voor jouw lijf zijn en waar je dus niet omheen kan. Een aantal richtlijnen zijn:

  • Per dag heb je minimaal 250 gram groenten en 2 stuks fruit nodig om gezondheidswinsten te behalen.
  • Bewegen zorgt voor een gezond hart en vaten.
  • 2 tot 3x per week sporten zorgt ervoor dat je fitter en sterker wordt. Alleen als je komt van niet bewegen, is 1x per week top om mee te beginnen.
  • Je hebt een negatieve energiebalans nodig om af te vallen.
  • Er is geen goede en foute voeding. Het gaat om het gehele voedingspatroon.

Workshop: Lief voor je Lijf

Wil je hier meer advies over? Kom dan naar mijn workshop ‘Lief voor je Lijf’ op 30 mei. Daar gaan we bespreken hoe jij op jouw eigen manier lief kan zijn voor je lijf.

Dus herken jij jezelf in de volgende punten:

  • Merk je dat je te streng bent voor jezelf en word je daar niet gelukkiger van?
  • Weet jij ook niet meer waar te beginnen?
  • Herken jij jezelf in die ‘alles-of-niets’-benadering?
  • Heb je onderhand zoveel gelezen over voeding, sporten en gezond leven en gedaan dat het een chaos in je hoofd is geworden?
  • Je wilt het gelijk goed doen, anders begin je maar niet.

Schrijf je dan in via onderstaande knop door het ticket te kopen voor de workshop. Let op, het klopt inderdaad dat je naar de site van Bootcamp for Every Body wordt geleid.