Waarom was er vroeger minder obesitas?

Waarom was er vroeger minder obesitas?

Gisteren ging ik op de fiets naar de locatie waar ik personal training geef. En zo lekker fietsend kom je best nog wel eens op ideeën. Ik wilde namelijk een blog schrijven, maar ik wist nog niet zo goed waarover. Laatst was er in de media te lezen dat er wereldwijd nog nooit zoveel mensen zijn geweest met obesitas. En dan al fietsend zat ik mij af te vragen waarom er vroeger minder obesitas was. En toen kwam ik iets wat ik al vaker tegen mensen gezegd, maar nog nooit echt met jou gedeeld.

Hierover heb ik ook al een deel van mijn inzichten gedeeld in een Facebook Live. Ik was in mijn hoofd aan het vergelijken hoe mijn opa en oma vroeger aten en bewogen en hoe dat nu gebeurt. Aan de hand hiervan ben ik tot een aantal conclusies gekomen.

Mijn opa en oma deden niet aan sport, zoals wij dat doen en dat hoefde ook niet. Zij bewogen namelijk de hele dag door. Ze woonden en werkten op een boerderij en waren de hele dag in de weer. En dit is iets wat tegenwoordig niet meer zo normaal is.

Beweging

Nu zie, lees en hoor je veel dingen over sport. Daar doe ik zelf net zo hard aan mee, omdat ik dat leuk vind en ervan overtuigd bent dat je je daardoor energieker gaat voelen. Alleen dat kan ook op een andere manier dan alleen sport, namelijk beweging gedurende de dag. Mijn opa en oma deden niet aan sport, zoals wij dat doen en dat hoefde ook niet. Zij bewogen namelijk de hele dag door. Ze woonden en werkten op een boerderij en waren de hele dag in de weer. En dit is iets wat tegenwoordig niet meer zo normaal is. Veel mensen zitten tegenwoordig de hele dag. Ze gaan met de auto naar het werk, zitten de hele dag op het werk en als ze thuis komen gaan ze op de bank zitten.

Alleen wat als je nu gaat kijken hoe jij meer beweging gedurende de dag kan krijgen. Zo pak je al heel veel winst. Dus:

  • Pak de fiets waar dat kan.
  • Loop de kortere stukken
  • Ga lekker klussen in en om het huis
  • Benut alle korte beweegmomenten die je kunt pakken
    • Trap ipv lift
    • Auto wat verder weg parkeren
    • Lunchwandeling

En als jij wilt sporten, is dat natuurlijk helemaal goed. Maar onthoud: Er is niet één iets het beste. Ja, het beste is wat jij het langste gaat volhouden.

Voeding

Tegenwoordig zie, hoor en lees je allemaal dingen over voeding. Dat is wel goed en dat niet. Ik kan me heel goed voorstellen dat je door de bomen het bos niet meer ziet (die twijfels heb ik ook gehad…). Het feit dat er heel veel dieetboeken zijn, is al de eerste aanwijzing dat er niet één dieet is dat het beste werkt. Ze werken namelijk allemaal, omdat je een calorietekort creëert.

Ik kan me heel goed voorstellen dat je door de bomen het bos niet meer ziet (die twijfels heb ik ook gehad…).

Dus net zoals mijn opa en oma dagelijks deden, kun je prima je aardappelen eten en je brood en producten waar suiker in zit en dat koekje bij de thee. MAAR, dit betekent niet dat je dit onbeperkt kunt eten. Dus 1 koekje bij de thee is prima, maar niet de halve rol. Het gaat nog steeds om ‘eet met mate’. En dit is iets wat vroeger veel beter ging dan nu.

Zo was mijn oma een keer bij ons met Kerst. En die hele tafel stond natuurlijk vol met eten. Net zoals iedereen wilde ze van alles wat proeven. Het enige verschil was alleen dat ze van alles één lepel nam in plaats van meerdere. Dus het Voedingscentrum heeft het echt niet zo verkeerd met zijn Eet met Mate.

Gezond Verstand

Dus wat moet je nu geloven? Je kan prima overal informatie vandaan halen, maar blijf alsjeblieft je gezonde verstand gebruiken. Die heeft het vaak wel goed. En ga luisteren naar hoe jouw lichaam reageert op bepaalde voeding en op sport. En aan de hand daarvan kun jij je keuzes prima maken. Het gaat om het gehele voedings- en beweegpatroon. En als je het toch even niet weet, is dat helemaal niet erg.

minder obesitas