Stop met denken in goed en fout

Stop met denken in goed en fout

In de praktijk kom ik het toch nog erg vaak tegen dat men veel denkt in goed en fout en zeker wat betreft voeding. Dit zorgt er dan ook voor dat je je erg schuldig gaat voelen als je iets eet wat in jouw ogen fout is. En dan ga je nog meer balen en dat helpt je niet te voelen zoals je je wilt voelen. En ik snap dat alle berichten in de media je hier ook niet echt bij helpen. Maar wat dan wel?

1.      Beschouw alles is in eerste instantie neutraal

Voeding is voeding. En dit kun je weer onderverdelen in macronutriënten (koolhydraten, vetten, eiwitten en alcohol) en micronutriënten (vitamines en mineralen). Het feit is dat het ene product meer van een bepaald macronutriënt bevat en weinig micronutriënten en een ander bevat weer veel micronutriënten. Een banaan wordt als gezond gezien vanwege de vitamines en mineralen die erin zitten, maar als je kijkt naar de koolhydraten op scheikundig niveau zijn die precies hetzelfde als in een koekje. Het is belangrijk om een variatie aan voedingsstoffen binnen te krijgen en hoe je dit doet maakt vaak niet zoveel uit.

Er zijn dus zeker voedingsmiddelen die gezond en minder gezond zijn. Alleen het gaat om het totaalplaatje. Eén minder gezonde maaltijd maakt wat je eet niet gelijk slecht, net zoals één gezonde maaltijd alles gelijk goed maakt. Dus hoef je jezelf ook niet schuldig te voelen als je iets eet wat je (en de maatschappij) beoordeelt als slecht. En de grap hiervan is dat je zo ook voorkomt dat je je overeet aan dat betreffende voedingsmiddel. Dus kijk vooral naar de feiten en handel daarnaar en beoordeel één bepaald product niet als goed of fout omdat het dus om de balans en het totaalplaatje gaat.

2.      Stop met ‘het is nu toch al verpest’

Als je voedingsmiddelen gaat labelen als goed en fout kan je de gedachtegang hebben van ‘het is nu toch al verpest’ als je iets eet wat je als fout labelt en dat je dan gaat overeten. Dus in plaats van 1 stukje chocolade eet je de hele reep of in plaats van 1 dropje eet je die halve zak op, etc. Alleen dit is net zoals de rest van je servies op de grond kapot gooien als je één kopje laat vallen of alle banden van je auto lekstreken als je één lekke band hebt. Die laatste 2 klinken toch ook erg raar? Dus waarom wel die hele reep of die zak? Het is namelijk niet verpest. Eén ding eten wat ongezond is, maakt het zoals hierboven genoemd niet gelijk slecht.

3.      Beschouw alles wat je eet als een keuze en kies bewust

Niemand anders dan jezelf beslist wat je eet en drinkt. Ja, iemand anders kan het wel maken. Alleen die ander beslist niet of jij het in je mond stopt of niet. Dus neem je verantwoordelijk en kies. Met uiteten kies ik bijvoorbeeld alleen een toetje als ik dit een 8,5 of meer waard vind. En zo geldt het ook voor andere dingen die minder gezond zijn. Maar als er dingen wel gezond zijn en ik vind ze niet lekker dan eet ik ze ook echt niet. Het blijft namelijk nog steeds om je hele patroon gaan en niet om bepaalde producten.

4.      Zelfcompassie

Wees lief en vriendelijk voor jezelf en ook als je een negatief gevoel ervaart, zoals falen of een schuldgevoel. Erken dat deze gevoelens er zijn. Op deze manier kan je er namelijk ervan leren en beslissen hoe je hier een volgende keer met de reden van de negatieve gevoelens omgaat. Zo kun je achterhalen wat de trigger is en hier bewust van worden. En dan kun je de volgende keer de keuze maken om het anders te doen.

Dus als je dit betrekt op het gebied van voeding beschouw ik het teveel eten van iets of het eten van een product waar ik eigenlijk niet van geniet als een leermoment. Ik kan dan namelijk achterhalen wat mijn trigger was tot overeten of iets eten wat ik eigenlijk niet wilt. En dan kan ik bepalen hoe ik er de volgende keer mee om wil gaan. En daarom is die zelfcompassie zo belangrijk. Dat geeft je de rust om ervan te leren en je zo niet nog negatiever te gaan laten voelen.

En als je gaat stoppen met denken in goed en fout en jezelf dus geen verboden oplegt, hoef je dus ook niet meer te denken aan de roze olifant 😉

Tijdens mijn personal training traject Strong Woman ga ik je hier ook op coachen en leer ik je concrete vaardigheden om dit te leren en te doen.

progressieve overbelasting
ik eet veganistisch

Ik eet plantaardig

stijfheid nodig voor optimaal bewegen
goed fout denken
voordelen krachttraining amstelveen
body acceptance
geen cardio voor afvallen
sporten volhouden

Op de bank of sporten?

mentale voordelen krachttraining voor vrouwen