Tips om focus te bewaren

Tips om focus te bewaren

Iedereen die wel eens heeft geprobeerd om af te vallen, sporten vol te houden of een andere verandering in je gedrag heeft gemerkt dat dit erg lastig is om vol te houden. Ik vind dat in ieder geval wel. Om het overzicht te bewaren en de motivatie is het belangrijk om het overzicht te behouden en ook de focus. In deze blog wil ik je tips geven die ervoor zorgen dat je focus houdt.

Waarom die focus?

Focus is nodig om de beslissingen te nemen die bij je doelen passen. Hoe groter deze focus is, des te betere beslissingen neem je. Een grotere focus heeft een positieve invloed op je wilskracht. Er zijn ook verschillende factoren die deze focus kunnen verkleinen. Soms is het dan beter om deze factoren aan te pakken of een plek te geven voordat je aan je doelen gaat werken. De factoren die ervoor kunnen zorgen dat je je focus verliest zijn:

  • Slaapschuld
  • Beweegarmoede
  • Multitasking
  • Stress

Onder de noemer stress kan van alles vallen, zowel grote veroorzakers van stress als kleinere. Wat er bijvoorbeeld ook onder valt is:

  • Het overzicht verliezen (omdat je bv. teveel tegelijk wilt doen)
  • Iets verbergen van jezelf
  • Twijfelen over doelen die niet bij elkaar passen
  • Iets ontkennen of uit je gedachten willen bannen
  • Impulsen onderdrukken

Tips om focus te vergroten

Tips voor de lange duur om je focus te vergroten:

  • Je slaapschuld wegwerken, door bijvoorbeeld op een vrije dag in de middag te gaan slapen of door langer te blijven slapen of eerder naar bed te gaan. Als concreet doel kun je bijvoorbeeld zeggen: Ik ga minimaal 4 dagen per week 20 minuten eerder naar bed dan normaal.
  • Meer gaan bewegen.
  • Stoppen met multitasking door je alleen met de taak bezig te houden. Sluit bijvoorbeeld je internet op je telefoon af als je ergens anders mee bezig bent of aan tafel eten en niet op de bank tv kijken. Zo zijn er meerdere concrete handelingen te bedenken. Plannen is hierbij belangrijk.
  • De factoren die stress geven oplossen of een plek geven. En ja, dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Als je hier behoefte aan hebt, kan ik je hierbij helpen.

Tips om op de korte termijn je focus te vergroten:

  • Zorg voor een glimlach op je gezicht.
  • Ga bewegen of sporten en dan bij voorkeur in de natuur.
  • Zorg voor een opgeruimde werkplek/woonkamer/huis.
  • 5 minuten mediteren waarbij de je uitademing langer maakt dan je inademing.
  • Een powernap
  • Bedenk waarom je de betreffende gedragsverandering wilt. Welke emotie hoort hierbij?
  • Verleng je uitademing om ervoor te zorgen dat je iets laat.
  • Adem krachtig in om jezelf power te geven om iets juist wel te doen.
  • Trainen van impulscontrole door bijvoorbeeld 5 minuten een bepaalde houding aan te nemen en de verleiding te weerstaan om anders te gaan zitten/staan. Een andere manier is om een x aantal seconden onder de koude douche te blijven staan en er dus echt niet eerder onder uit te gaan.

En nu?

Kies per 1 of 2 weken 1 van de tips om dagelijks toe te passen. Als het merkt dat het werkt, blijf het dan vooral doen. Als het niet werkt, dan kies je een andere optie. Alleen geef het wel de kans. Na een paar dagen weet je niet of het wel of niet werkt. Na deze 1 of 2 weken kun je er een andere tip aan toevoegen. Zo train je je impulscontrole en behoud van focus steeds beter.Heb je hier nog vragen over? Laat het me dan weten.


sporten volhouden

Op de bank of sporten?

Gerelateerd