6 Voordelen van in de herfst en winter buiten sporten

6 Voordelen van in de herfst en winter buiten sporten

baal

Het is weer herfst. We hebben al een aantal regendagen achter de rug, maar gelukkig ook mooie dagen. Ik geef toe dat de herfst niet mijn favoriete jaargetijde is, maar er zitten echt wel voordelen aan. Zo liggen er weer lekker pompoenen in de winkel en de kaarsjes kunnen weer aan. De verleiding is dan ook erg groot om met dit weer binnen te blijven. Alleen in de herfst (en winter) is het ook goed om lekker naar buiten te gaan en te bewegen. Dus ga ook eens lekker in de herfst en winter buiten sporten.

1.      Je wordt er blij van

Die donkere dagen worden sommige mensen neerslachtiger of zelfs wat depressief. Sporten maakt endorfinen aan waardoor jij je weer lekker kan voelen. Ja, oké ik geef het toe: dat kan ook binnen. Maar als dan ook nog het zonnetje schijnt, heb je een dubbel voordeel van buiten sporten. Je kan dan namelijk ook nog lekker vitamine D aanmaken vanwege het zonlicht dat je lichaam oppikt.

Na mijn bootcamplessen voelen mijn deelnemers zich altijd weer blij en energiek. En dan ook zelfs als ze in eerste instantie geen zin hadden om te gaan.

2.      Je doet weer lekker energie op

Ik weet het… sporten kost eerst energie, maar na die lekkere verdiende douche bruis je weer van de energie. Dit komt onder andere door de frisse lucht en zuurstof die je binnenkrijgt. Na mijn bootcamplessen voelen mijn deelnemers zich altijd weer blij en energiek. En dan ook zelfs als ze in eerste instantie geen zin hadden om te gaan.

Ik weet dat lekker onder en dekentje met een warme kop thee heerlijk is, maar het is niet waar je de energie van krijgt. Je wordt er juist luier van. Dus als je eerst eens lekker gaat sporten, dan kun je daarna lekker genieten van je warme kop thee. En het dekentje heb je dan niet eens nodig, omdat je het nog lekker warm hebt van het sporten.

3.      Je verbrandt wat extra calorieën

Je lichaam verbruikt ook energie (lees calorieën) om je lichaamstemperatuur goed te houden. Dus als het koud is buiten, heeft je lichaam meer energie nodig om warm te blijven en dat zijn dan weer een paar calorietjes extra die je verbrandt.

Dus kom maar op met de feestdagen! 😉

4.      Je bent geen koukleum meer

Ja, in eerste instantie sta je misschien wel even te rillen als het koud is. Maar zodra jij lekker aan je sportrondje begint, gaat je bloed lekker circuleren om je spieren van zuurstof te voorzien. En dit zorgt er ook voor dat jij na de training ook nog wel even lekker warm blijft. Een betere conditie zorgt sowieso voor een betere bloedcirculatie, dus daarom blijft het wel belangrijk om te bewegen.

5.      Bewegen in de natuur werkt stressverlagend

Bewegen in de natuur werkt ook stressverlagend. En eigenlijk alleen het in de natuur zijn al. Alleen in de herfst en winter is het natuurlijk wel prettig om warm te blijven, dus daarom is het toch wel lekker om er ook bij te bewegen. Dus na een drukke dag is het extra lekker om je hoofd leeg te maken door buiten te gaan sporten met groen om je heen. Of begin je dag met een lekker sportmoment in de natuur, zodat je alle stress die komen gaat aankan. En die frisse lucht van buiten geeft je ook weer extra energie die binnen niet krijgt.

Daarna zit jij met een blij gevoel en een warme glow met een warme kop thee/koffie/chocolademelk op de bank.

6.      Voldaan thuiskomen

Je voelt je lekker blij en energiek als je weer thuiskomt. En dan die lekkere douche na de training die dan ook nog eens extra verdiend is. Daarna zit jij met een blij gevoel en een warme glow met een warme kop thee/koffie/chocolademelk op de bank.

Wel is het verstandig om je te kleden op de kou. In deze blog lees je verschillende tips, zodat jij kunt sporten in de kou.

winter buiten sporten
buiten sporten winter