8 tips om over dat plateau te komen

8 tips om over dat plateau te komen

Werk je hard in de sportschool? Eet je voor je gevoel gezond? Maar zie je geen resultaat (meer)? Zit je op gewichtsplateau? Het is heel normaal dat je om de zoveel tijd een plateau tegenkomt, dus wees daar niet ongerust over. En vergeet niet dat de aanhouder wint! Dus gewoon doorgaan waarmee je bezig bent! Wel zijn er eventuele kleine aanpassingen die je kunt doen aan je voedingspatroon. In deze blog wil ik je 8 tips geven die je toch net even kunnen helpen om over dat plateau te komen.

1.      Eet meer vezels

Zorg voor nog meer vezels op je bord. Naast dat het goed is voor je gezondheid zorgen meer vezels ook voor een beter gevoel van verzadiging. Meestal komt dat omdat je langer moet kauwen op vezelrijke voeding (denk maar eens aan het verschil tussen een witte en volkoren boterham) en hierdoor krijgt je lichaam eerder een gevoel van verzadiging. Vaak bevat vezelrijke voeding ook minder calorieën en veel voedingsstoffen (denk maar aan groenten, fruit, peulvruchten en granen).

2.      Eet volwaardig

Focus op het eten van voeding in hun oorspronkelijke vorm. Neem bv. liever een sinaasappel dan sinaasappelsap. Je zit dan veel sneller vol en je krijgt zo minder calorieën binnen. Het bewerken zorgt er ook vaak voor dat er belangrijke voedingsstoffen ontbreken. Dus zoek naar producten waarvan jij weet dat die goed vullen, zodat je minder de neiging hebt om snel weer te eten.

3.      Eet meer eiwitten

Eet meer eiwitten verspreid over de dag. Ik kom vaak tegen dan men te weinig eiwitten eet. Eiwitten verzadigen en je lichaam moet harder werken om het te verbranden dan bij koolhydraten en vetten. Dus je lichaam verbruikt ook weer calorieën om het eten te verbranden. Verder behoud je je spiermassa dan ook beter en des te meer spiermassa je hebt, des te hoger je ruststofwisseling.

4.      Drink meer water

Drink minimaal 2 liter water op een dag. Vaak wordt honger en dorst ook door elkaar gehaald. Dus als je trek hebt, neem eerst 1 of 2 glazen water en kijken dan na 20 minuten of je nog steeds trek hebt. En water drinken vult je maag ook, zodat je weer minder eet. Haal je calorieën sowieso niet uit drinken. Dus drink vooral water, (groene) thee, kruidenthee en zwarte koffie.

5.      Pas je caloriedoelen aan

Als je al aardig wat gewicht hebt verloren, heb je minder energie nodig om jezelf voort te bewegen. Je hebt minder lichaam dat je van energie moet voorzien. Dus als je bent afgevallen en je hebt je hoeveelheid aan calorieën dat je binnenkrijgt nog niet aangepast, kan het zo zijn dat je precies genoeg eet om op het gewicht te blijven dat je bent. En als je nog wat wilt afvallen, dien je dus een negatieve energiebalans te creëren door of iets minder te eten en/of meer te bewegen. Dus als je bijvoorbeeld je voeding bijhoudt in een app, vergeet dan ook niet je gewicht aan te passen als je bent afgevallen.

6.      Stop met de lege calorieën

Veel (bewerkte) voedingsmiddelen bevatten wel calorieën, maar geen voedingsstoffen. Daarom worden ze lege calorieën genoemd. Cake, melkchocolade, alcohol, snoep, etc. zijn voorbeelden hiervan. Het is prima om deze dingen met mate te eten en er van te genieten. Maar bedenk hoe vaak dit gebeurt. Is het stiekem niet vaker dan goed voor je is? Als je echt over het plateau heen wilt, is het belangrijk om hier eens naar te kijken.

7.      Wees nauwkeurig

Zeker als je je voeding bijhoudt, is het belangrijk om nauwkeurig te zijn. Appels hebben bijvoorbeeld verschillende groottes, hoe dik beleg jij je brood, hoeveel olijfolie gebruik je. Als je je eten bijhoudt, weeg dan je voeding. Als je dit niet doet (wat helemaal prima is), houd dan wel de portiegrootte in de gaten. Een eetlepel pindakaas bevat al 100 kcal en als je je boterham dik besmeerd hiermee, krijg je al gelijk een stuk meer binnen dan nodig is. En een eetlepel olijfolie is genoeg om over je salade te doen.

8.      Stop met die cheatdagen – wees eerlijk naar jezelf

Ik maak ook nog wel eens mee dat iemand 1 dag per week alles van zichzelf mag eten wat los en vast zit. Alleen dit zorgt er echt voor dat jij het goede werk van de dagen ervoor teniet doet. En ook als jij in het weekend niet let op wat je eet en doordeweeks wel is er zeker de kans dat je in het weekend verpest wat je doordeweeks goed hebt gedaan. Het is dus belangrijk om echt elke dag bewust te zijn van wat je eet en drinkt. En ja, je mag best dingen eten die minder gezond zijn, maar als dit ervoor zorgt dat jij meer calorieën binnenkrijgt, moet je er niet verbaasd van staan dat je niet afvalt. Je kunt in principe alles eten als je wilt afvallen, zolang je maar in een calorietekort zit. En dat kan ook zeker op een manier dat je niet het gevoel hebt dat je op dieet bent.

Ga eens aan de slag met deze tips als je je op een gewichtsplateau bevindt en kijk eens hoe het gaat. Begin gewoon bij punt 1 en werk daar vandaan naar beneden.