Ik weet het wel, maar het lukt gewoon niet…

Ik weet het wel, maar het lukt gewoon niet…

Iedereen weet wel dat er weet ik niet hoeveel dieetboeken, afvalboeken, etc. op de markt zijn. En die boeken vinden ook nog gretig aftrek. Alleen toch hebben mensen het gevoel dat het ze niet lukt om af te vallen. Het lukt altijd wel voor even, maar dan niet meer. En dan kopen ze na een poosje het volgende boek weer. Ze weten wel allemaal wat er voor nodig is om af te vallen. Al die boeken komen op hetzelfde neer: een calorietekort creëren. Alleen het blijft een uitdaging om dit voor de lange termijn vol te houden. Hoe kan dit?

Je werkt volgens het ‘alles-of-niets’-principe.

Je hebt je voorgenomen om weer te gaan afvallen. Wat ik vaak zie, is dat iemand zijn/haar eetpatroon helemaal verandert en dus heel anders gaat eten dan men gewend is. Dit kost echt heel veel energie en is heel uitdagend. Verder betekent dit principe ook dat je jezelf dingen gaat ontzeggen. Alleen ken je dat verhaal van die roze olifant? Ja, dat dus… En als er dan een keertje een stuk chocolade, handje chips, etc. gegeten wordt, wordt er gelijk weer teveel van gegeten. Het dieet is immers nu toch al verpest. En dan maakt het allemaal niet meer uit en wordt het dieet ook maar aan de kant gegooid.

Je eet onbewust meer dan je doorhebt.

Eten is een gedrag en een gewoonte. 95% van onze gedragingen gaan automatisch. Dat betekent dus dat je niet altijd door hebt dat je het doet. Ja, dat kan echt. Als een moeilijke vaardigheid als autorijden automatisch gemaakt kan worden dan kan dat zeker met eten. En misschien heb je soms wel door dat je het doet, maar te laat.

Eten is een vrij makkelijk gedrag. Je pakt een voedingsmiddel en stopt het in je mond. Dit betekent ook dat je er makkelijk iets naast kunt doen. Denk maar aan tv kijken en eten tegelijk. Vaak leidt dit ook tot overeten, omdat je niet voelt wanneer je vol zit. En zo is het ook het andere momenten. Dus dan kan het lijken alsof je niet zoveel eet, maar ondertussen eet je meer dan je doorhebt. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Altijd dat koekje nemen die je bij de koffie krijgt.
  • Dat extra plakje kaas in je mond stoppen als je kaas op brood doet.
  • Het bord van je kinderen leegeten, omdat het zonde is om weg te gooien.
  • Gelijk naar de kast lopen om iets te eten als je uit je werk komt.
  • Jezelf dat dagelijkse wijntje gunnen (wat er soms 2 worden en er komt ook nog wel eens hapje bij).
  • Die cappuccino’s, latte macchiato’s, etc. die je neemt.
  • De olie die je over je salade doet of de olie waarin je bakt.

En zo zijn er nog veel meer dingen te noemen. In het begin doe je het allemaal braaf niet, maar op een gegeven moment komen die oude gewoonten toch weer terug.

Je focust je alleen op de kilo’s.

Die kilo’s zijn echt niet het belangrijkst. In de maatschappij van tegenwoordig lijkt dat misschien wel, maar wat als je je nu gaat focussen op jezelf goed voelen en goed voor jezelf zorgen. Dan maak je zelf andere keuzes dan als je je alleen focust op de kilo’s.

Als je ‘op dieet’ bent, zijn er sowieso periodes dat het getalletje op de weegschaal (meer is het niet) niet verandert. En als je je alleen focust op de kilo’s kan dit behoorlijk frustrerend werken. En ik weet dat er veel mensen zijn die uit frustratie weer gaan snaaien. Ik denk dat je ook wel kan snappen dat dat niet helpt.

Constant die focus op de weegschaal werkt als een behoorlijke stressfactor. Dus wat als je nu eens goed voor jezelf gaat zorgen? En nee, dit betekent niet nooit meer snaaien. Die hele zak leegeten is niet goed voor jezelf zorgen, maar 1 stukje/handje nemen wel.  En geniet hier dan ook van. En dat geeft op den duur ook rust in je hoofd.

Dus kijk vooral naar de HOE…

Zeker mensen die al vaker een dieet hebben gevolgd, weten prima wat ze er voor moeten doen om af te vallen. Maar het volhouden op de lange termijn is de uitdaging. Dan is het belangrijk om te kijken naar de ‘HOE’. Iemand die al vaker op dieet is geweest, weet prima wat wel en niet gezond is. Dus daarom is voedingsadvies niet altijd even belangrijk. Wel is gedrag en mindset van belang en dus de HOE. Dus ga aan de slag met jouw HOE. Dit doe je bv. d.m.v. plannen, als.. dan.. scenario’s maken en meer. Wil je hier al meer tips over? Schrijf je dan in voor mijn (gratis) 5-weekse emailserie waarbij ik jou tools geef om dé manier voor jou te vinden. Dit kan via de knop hieronder.

gewichtsconsulent