To Do: Stoppen met willen afvallen

To Do: Stoppen met willen afvallen

Focus eens op wat wel mag

baal

Ja, je leest het goed. Stop eens met willen afvallen Wie wordt er vrolijker van? Ik werd dat in ieder geval niet. En van anderen weet ik ook dat ze er niet echt blij van werden. Jij denk ik ook niet. Op de lange termijn is dit ook lastig vol te houden. Maar wat dan wel?

Stoppen met afvallen

Eén van de eerste dingen die klanten vaak noemen als doel is afvallen. Als ik dan doorvraag, kom ik er meestal achter dat het niet per se om het afvallen gaat. Wat ik vaak hoor als ik doorvraag is:

  • Fitter voelen
  • Meer energie hebben
  • Activiteiten langer kunnen volhouden
  • Met (klein)kinderen kunnen spelen
  • Zekerder voelen
  • Rust in hoofd hebben

Dus waarom ga je je niet op deze punten focussen? En als je dan afvalt, is het mooi meegenomen, maar het is niet het hoofddoel. Als je bent zoals de meeste mensen ben je hier al eens eerder mee bezig geweest. Door ervaring weet je wat wel werkt en wat niet. Je weet ook wat je obstakels om je doelen te behalen zijn. Top! Je kunt nu een plan van aanpak opstellen.

Top! Je kunt nu een plan van aanpak opstellen.

Focus op wat wel mag ipv wat niet mag

Mensen die willen afvallen gaan vaak op een dieet. Zo’n dieet geeft vaak veel geboden en verboden. Er is veel wat niet mag. Hier constant mee bezig zijn, geeft zeker geen rust in je hoofd. Wat bij mij in het verleden de ommekeer veroorzaakte, was dat ik ging kijken naar wat wel kon. En ik kan je vertellen dat dat gelijk meer rust geeft, omdat je insteek heel anders is. Ik ontzeg mijzelf helemaal niks. Dus als ik bijvoorbeeld zin heb in chocola, dan eet ik het. Wat betreft groenten en fruit eet ik wat ik lekker vind. En zo geldt het ook voor andere voedingsmiddelen.

Nieuwe gewoonten

Op mijn Facebooktijdlijn kwam de laatste tijd heel vaak een artikel van het NRC voorbij waarbij werd bejubeld dat huisartsen eindelijk doorkregen dat een gezonde leefstijl ook als medicijn ingezet kan worden. Alleen vaak weten mensen wel wat gezond is… Maar het probleem is alleen het volhouden. En daar wordt in het artikel niet over gerept.

Waar ik tijdens mijn begeleiding altijd de nadruk op leg, is het aanpassen van gewoonten. Afvallen is tijdelijk en ook heel moeilijk. Voor afvallen heb je veel wilskracht nodig. En op een gegeven moment ben je hier gewoon klaar mee. Als je iets tot een gewoonte hebt gemaakt, heb je er geen wilskracht meer voor nodig. En dan is het een stuk beter vol te houden en ben je ook veel liever voor je lijf. Tips om liever te zijn voor je lijf vind je hier.

Fitheid belangrijke voorsteller voor levensverwachting

Als je het rijtje bekijkt dat ik in het begin genoemd hebt, zijn er veel punten die bereikt kunnen worden door fitter te worden. De mens is gemaakt om te bewegen en dat doen we tegenwoordig veel te weinig. Hoe kun jij meer beweging toevoegen aan je dagelijks leven? Fitheid blijkt een belangrijkere voorspeller te zijn voor de levensverwachting dan de BMI. Dus op welke manier kun jij werken aan je fitheid? Welke manier het beste voor jou is, kan ik vanuit hier moeilijk zeggen. Dat is van veel dingen afhankelijk. Het is belangrijk dat het past bij jou. Hoeveel mensen hebben ooit een sportschool gesponsord? Als jij één van die mensen bent, dan weet je dat dat niet voor jou werkt. Als je hardlopen wel leuk vindt, maar snel geblesseerd raakt, weet je nu dat je het anders dient op te bouwen. Er zijn vele manieren om meer beweging in het dagelijks leven toe te passen. Zet eens op een rijtje welke mogelijkheden jij daarin ziet.

Focus op uiterlijk

Het is mijn mening dat men zich tegenwoordig heel veel laat leiden door het uiterlijk. Men gaat rare dingen doen, omdat ze willen afvallen. Ze hopen dan gelukkiger te zijn en zich beter te voelen. Maar wat als ik je nu vertel dat ik ook genoeg verhalen weet van mensen die wel helemaal afgetraind waren, maar door het vele trainen en weinig eten ook niet fit waren. En ze waren nog steeds niet tevreden met hun lichaam.

Dus mijn advies is echt om goed te bedenken waarom jij wilt afvallen.

  • Wat wil je ermee bereiken?
  • Hoe ziet je leven eruit als je bent afgevallen?
  • Wat is er dan anders dan nu?

Wil je vooral aan je gezondheid werken? Dan is mijn advies om te werken aan je fitheid en je wat betreft voeding gewoon te houden aan de ‘gezond verstand’ adviezen. Werk stap voor stap. Werk aan het aannemen van nieuwe gewoonten waarvan jij weet dat ze bij jouw leven passen en goed voelen voor jouw lijf.

Hoe ga jij je beter voelen? Hoe ga jij je gelukkiger voelen? Ik geloof absoluut niet dat afvallen de sleutel hiervoor is. Wat is voor jou geluk? Wanneer heb jij je in het verleden goed gevoeld? Wat deed je toen anders dan nu?

En van wat werkt, doe je meer en je doet de dingen die niet werken anders. Lijkt het zo simpel? Ja! Is het zo simpel? Nee!

Wat nu?

Ik adviseer je om te focussen op handelingen. Wat kun je doen om je gewenste resultaten te bereiken? Daarbij kun je heel goed kijken naar wat je in het verleden deed. Dan weet je wat werkt en wat niet werkt. En van wat werkt, doe je meer en je doet de dingen die niet werken anders. Lijkt het zo simpel? Ja! Is het zo simpel? Nee! Het gaat namelijk om gedragsverandering en dat is iets wat tijd kost.

Vind je het moeilijk om te bepalen welke stappen jij kan zetten? Ben jij ook vaak hard voor jezelf als je wilt afvallen? Is het ook vaak ‘alles-of-niets? Vind je het daarom moeilijk om te bepalen wat jij kan doen? Kom dan op 30 mei naar mijn Workshop Lief voor je Lijf. Daar gaan we een plan opstellen, zodat jij lief kan zijn voor je lijf op blijvend je doelen kan bereiken.

Je kunt je inschrijven via onderstaande knop. Je wordt gelinkt naar de pagina van Bootcamp for Every Body.