4 vooroordelen over krachttraining voor vrouwen

4 vooroordelen over krachttraining door vrouwen

en 5 mentale voordelen van krachttraining voor vrouwen

Sinds een paar weken train ik weer in een sportschool. Daarvoor heb ik een paar jaar thuis mijn trainingen gedaan en heb ik meegedaan met mijn bootcamp. Alleen nu had ik er zin in om weer zwaarder te gaan trainen. En die zware gewichten heb ik toch niet thuis liggen. In die sportschool vallen me toch weer een paar dingen op. Deze wist ik op zich wel, maar toch blijft het me verbazen.

Wat mij opvalt over vrouwen in de sportschool

Laatst vertelde ik het al in een Instagram Story, maar het blijft mij gewoon verbazen dat vrouwen weet ik niet hoe lang op die cardiotoestellen blijven staan en vooral gaan zitten op krachttoestellen. Op zich snap ik de gedachtegang wel. Cardio zou meer calorieën verbranden en ja, krachttraining is goed, dus dan maar die toestellen. Ik zie weinig vrouwen met plezier op die cardiotoestellen staan, dus waarom doe je het dan? Als je het leuk vindt, is dat goed natuurlijk. Alleen het hoeft niet om af te vallen of om strakker te worden. De beste manier om gewichtsverlies te behalen is door je voedingspatroon te veranderen. Het strakker worden/shapen doe je door krachttraining. En dan bedoel ik niet de toestellen, maar het trainen met je eigen lichaamsgewicht, dumbells, stangen, kettlebells en kabels. Alleen ik heb in de loop der jaren wel geleerd dat vrouwen dit ‘eng’ vinden en denken dat ze het niet kunnen. Gelukkig zijn er wel steeds meer vrouwen die op deze manier trainen.

4 Vooroordelen over krachttraining voor vrouwen

Ik heb lopen denken waarom veel vrouwen niet graag op die manier trainen.

1. De misvattingen die er zijn over krachttraining.

Vrouwen zijn nog steeds bang dat ze te gespierd worden van krachttraining. Dit kan alleen niet omdat ze er te weinig testosteron voor hebben in hun lichaam. Of het wordt ze verteld dat het schadelijk zou zijn voor hun lijf. En zo komen we bij reden 2.

2. Vrouwen worden klein en zwak gehouden.

Nog steeds wordt er best vaak verteld dat krachttraining schadelijk zou zijn voor je lijf. Dat is echter alleen als je het niet verantwoord opbouwt. Je spieren, pezen en botten worden namelijk sterker onder stress. En die stress is de krachttraining. Na je 30e neemt je spiermassa af als je niks doet, je botdichtheid wordt minder en je pezen worden zwakker als je ze niet belast. Dus als je stap voor stap steeds zwaarder gaat trainen dan zal je lijf je juist dankbaar zijn.

3. Vrouwen denken dat ze het niet kunnen.

Ten eerste als je het niet probeert, weet je het ook niet. Vraag maar aan Pippi Langkous. Maar je hoeft niet gelijk superzwaar te gaan trainen, maar als eerste stap is het goed om 1 stap zwaarder te gaan. Dan zal je namelijk zien dat je het best kan. Dat hebben ik namelijk vaak genoeg gezien bij de vrouwen die ik train.

4. Vrouwen voelen zich ongemakkelijk.

Daar waar de dumbells en stangen zijn, zijn vaak ook de meeste mannen zich aan het uitsloven. En dan voelen zich vrouwen zich ongemakkelijk om hiertussen te gaan staan. Dat komt omdat ze zich dan bekeken voelen, zichzelf wel afvragen of ze het goed doen en gek worden van ongevraagde opmerkingen. Want helaas ja, dat laatste kan gebeuren. Wat mij helpt, is gewoon een grote koptelefoon op mijn oren doen. Dat is een heel duidelijk signaal dat je niet zit te wachten op de opmerkingen. En dat bekeken worden, kun je ook opvatten als dat ze respect voor je hebben dat je dit doet. Wel tussen die mannen gaan staan, kun je ook opvatten als een leermoment voor het leren schijt hebben aan wat anderen van je vinden.

5 Mentale voordelen krachttraining

En zo heeft krachttraining nog meer mentale voordelen.

1. De eerste is dus dat je leert dat het er niet toe doet wat een vreemde van jou vindt.

2. Je leert buiten je comfort zone te gaan.

Als je steeds een beetje zwaarder gaat trainen, dan verleg je steeds je grenzen. Eerst denk je misschien toch even dat je het niet kan, maar door het wel te doen, merk je dat het wel kan. Krachttraining daagt je op een veilige manier uit om uit je comfort zone te gaan en hierdoor ervaar je dat je het kan.

3. Je ervaart dat je meer kan dan dat je in eerste instantie denkt.

Sommige oefeningen lijken in het begin misschien onmogelijk om te doen, maar na een poosje ervoor getraind te hebben, merk je dat je het wel kan.

4. Je merkt de invloed van consistent gedrag.

Met trainen werkt het niet om een bepaalde periode heel veel te doen en dan een periode weer niks. Het meeste resultaat behaal je door consistent met trainen bezig te zijn. En dit geldt ook in andere domeinen, zoals voeding, je werk, relaties, en meer.

5. Je voelt je gewoon beter.

Ik moet de eerste persoon nog tegenkomen die zich niet lekker voelt na een training. En door regelmatig te trainen, krijg je ook meer energie voor de dagelijkse dingen.

Onder ander om deze redenen ben ik ook een personal training programma voor vrouwen aan het maken. Het resultaat is o.a.:

  • Jij krijgt meer energie om de dingen te doen die je wilt, je ontwikkelt wilskracht en discipline,
  • je weet wat je kan doen in de sportschool,
  • je verlegt je grenzen,
  • je wordt sterker
  • en je wordt trots op jezelf.

Dit programma staat voor het grootste deel. Dus als je hier meer informatie over wilt, kun je mij een bericht sturen.

sporten volhouden

Op de bank of sporten?

mentale voordelen krachttraining voor vrouwen
krachttraining voor vrouwen doelen stellen
sterk lijf en sterk hoofd door krachttraining
summerproof wat is dat
sporten als mijn meditatie
goed voor jezelf zorgen door te sporten
houding over sporten en gezond eten
reptielenbrein stop die stemmetjes en begin met sporten
hip thrust
goblet squat