Sporten met een blessure

Sporten met een blessure

Tijdelijk uitgeschakeld door een blessure? Het is vervelend om je sport niet meer te kunnen doen zoals je gewend bent. Geloof mij, ik weet het! Wat niet gaat, gaat niet. Dit betekent gelukkig niet dat je niet meer kan bewegen. Mijn advies is om alternatieven te zoeken, want je wilt niet dat je conditie achteruit gaat en je spierkracht verliest. Hoewel dat laatste met sommige blessures onoverkomelijk is.

Stop op tijd

Voorkomen is beter dan genezen. Pijn is een signaal van het lichaam dat er iets niet goed is. Zelf heb ik in het verleden pijn achillespees genegeerd en nu is dat nog steeds een gevoelig punt. Ik weet dat ik niet de enige ben die doorgaat met hun sport, terwijl dat niet handig is. Je maakt het hierdoor juist erger, omdat je andere spieren overbelast en/of pezen nog meer irriteert. Dus luister naar je lichaam! Blijft de pijn aanhouden? Ga naar de fysiotherapeut. Deze zal echt niet gelijk zeggen dat je niet meer mag sporten.

Zoek naar alternatieven

Als je je favoriete sport niet meer kan doen wat betreft beweging zijn er vaak wel andere dingen die je kunt doen. Als je last hebt van je knie is rennen niet handig, maar fietsen of zwemmen kan weer wel. Bij schouderklachten kun je bijvoorbeeld gaan wandelen of fietsen. In de sportschool zijn er ook genoeg oefeningen die je kan blijven doen. Waar een wil is, is een weg! En als je niet blijft bewegen verlies je helaas echt conditie en spierkracht. Toen ik meer last had van mijn achillespees ben ik meer gaan fietsen en deed ik meer krachttraining.

Laat je adviseren bij een blessure

Je kunt jezelf om verschillende manieren laten adviseren. Je kunt bijvoorbeeld een sportkeuring doen. Een sportarts geeft dan advies op maat over de mogelijkheden die je wel kunt doen met je blessure. Tegenwoordig zijn er ook steeds meer zorgverzekeringen die dit vergoeden. Verder kun je je laten adviseren door een fysiotherapeut. Zij zijn ook alleen maar blij als je wilt bewegen en stimuleren dit ook (binnen bepaalde grenzen). Er zijn verder ook personal trainers die jou kunnen helpen. Ga dan bij voorkeur naar degene die verstand hebben van paramedisch fitness. Dit vermelden zij vaak wel op hun site.

Bouw het rustig op na een blessure

Als je weer herstellende bent van een blessure is de verleiding groot om weer vol te gaan sporten. Doe dit niet! Je bent kracht verloren en je pezen zijn op dit moment ook minder belastbaar. Dus bouw het rustig op. Als je tijdens de training denkt dat het wel goed gaat, is dat niet het teken dat je een tandje harder kunt trainen. Wacht eerst de reactie de volgende 2/3 dagen af. Als dat goed gaat, kun je weer een stapje verder. Vraag desnoods om advies met het opbouwen. Zelf ben ik het hardlopen nu weer aan het opbouwen. Ik doe dit echt rustiger dan rustig. Pas als ik in de dagen na de training geen reactie ervaar voor 2 weken achter elkaar ga ik een stapje verder.

Hoe ga jij om met blessures?

progressieve overbelasting
ik eet veganistisch

Ik eet plantaardig

stijfheid nodig voor optimaal bewegen
goed fout denken
voordelen krachttraining amstelveen
body acceptance
geen cardio voor afvallen
sporten volhouden

Op de bank of sporten?

mentale voordelen krachttraining voor vrouwen
krachttraining voor vrouwen doelen stellen
sterk lijf en sterk hoofd door krachttraining
summerproof wat is dat