8 tips om het sporten vol te houden in drukke tijden

8 tips om het sporten vol te houden in drukke tijden

Het is alweer bijna november. De laatste 2 maanden van het jaar betekenen vaak drukke tijden voor de meesten. De verleiding is dan erg groot om het sporten te laten vallen. Alleen dat is toch niet handig. Sporten zorgt er namelijk voor dat jij fit en energiek de feestdagen doorkomt. Dus wat kun je doen om het sporten vol te houden?

1.      Doe het samen (groep, vriend(in), trainer)

Als je samen met iemand traint, zeg je minder snel een afspraak af. Er is dan een commitment en een extra stimulans. Als je in een teamverband sport of met een vriend(in) zul je minder snel afzeggen en als de één geen zin heeft, zal de ander die ene stimuleren om wel te gaan sporten. Als je een trainer inhuurt, heb je nog een externe stimulans (als je niet gaat is het zonde van het geld) om te gaan en het voordeel is ook dat je meer uit jezelf haalt dan je denkt dat je kunt.

2.      Maak er een routine van, afspraak in agenda

Je maakt een afspraak met jezelf om te sporten in je agenda. En afspraken zeg je niet zomaar af. Stel jezelf voor dat je een afspraak met je baas hebt en die zeg je zeker niet af (je bent zelf je ergste baas). En als je een gewoonte van het sporten weet te maken, ga je gewoon zonder er verder bij na te denken. Vaak zul je het zelfs nog gaan missen als je niet gaat. Je zult merken dat je je beter gaat voelen door de regelmaat.

3.      Koppel er een beloning aan vast

Zolang het nog geen routine is geworden, kun je er een beloning aan koppelen. Denk aan een nieuw shirtje als je de komende maand 3x per week bent gaan sporten, een verwendagje voor jezelf of een extraleuk Sinterklaas/kerst cadeau.

4.      Verzin alvast alternatieven voor als wat je normaal doet niet door kan gaan (dus geen excuus hebt om niet te gaan)

Er zullen vast wel momenten zijn dat het sporten niet gaat of lastig gaat. Als je dan al een alternatief voorhanden hebt, blijf je toch in het ritme van het sporten. Als je jezelf bv. als doel hebt gesteld om 2x p/w te gaan hardlopen en het is heel erg slecht weer kun je als alternatief hebben dat je in de sportschool op de loopband gaat rennen. Of als je tennistraining niet doorgaat, kun je buiten een rondje gaan hardlopen. En als je kind ziek is, kun je een thuis een training doen.

5.      Stel doelen en schrijf ze op en evalueer

Door het stellen van doelen ga je gerichter aan de slag. Dus het gaat over hoe vaak per week, de soort trainingen, tijdslimieten, etc. Door ze op te schrijven worden de doelen echter en dan houd je je er ook meer aan. En evaluatie is goed, omdat je ze dan kunt bijstellen waar nodig om het uitdagend, maar haalbaar te houden.

6.      Doe een intervaltraining

Het kan ook voorkomen dat je wel tijd hebt om te sporten, maar niet kan doen wat je normaal doet. Een intervaltraining kun je zo inrichten dat je je hele lichaam kan trainen in een korte tijd. Heel Youtube staat er vol mee. Ik heb eerder ook workouts gemaakt voor. Deze vind je terug via mijn afspeellijst #WorkoutWoensdag.

7.      Blijf voedzaam eten

In deze tijden is de verleiding erg groot om teveel te eten met al die snoepgoed die in de winkels ligt. Natuurlijk kun je dat wel eten. Maar vergeet niet voedzaam te eten. En daarmee bedoel ik ervoor dat je je voedingsstoffen binnenkrijgt. Dan houd je je energieniveaus op peil en kom jij fit en energiek die feestdagen door.

8.      Goed gevoel na het sporten

Vaak hoor ik dat men zich tijdens en na het sporten altijd lekkerder voelt dan ervoor. Dit ervaar ik zelf ook. Dus als je twijfelt of je gaat sporten, denk dan alvast na over dat goede gevoel. En ga dan sporten, zodat je ervoor zorgt dat je je weer lekker energiek voelt.

Enne vergeet niet dat het met sporten draait om consistent gedrag. Dus als je een keertje echt niet kan, is er natuurlijk geen man overboord. Pak alleen hierna weer je ritme op.

Eerdere blogs

niet testen en meten
wilskracht
ballen hoog houden leefstijlcoaching
sporten volhouden in drukke tijden
nekcheck sporten verkoudheid
bijhouden wat je eet
afvallen zonder dieet
regelmaat voedingspatroon weer oppakken
hardloopschema