fbpx

8 Tips om van die zadeltassen af te komen

8 Tips om van die zadeltassen af te komen

Vaak hoor ik tijdens trainingen opmerkingen over plekken waar men van hun vet af wil komen. Op de één of andere manier heeft dit hardnekkige vet ook een naam gekregen. Denk hierbij aan zadeltassen en lovehandles. Ik vind het belangrijk dat je eerst tevreden bent met jezelf en dat je beseft dat je niet het geluk kan halen uit het verminderen van vet op die plekken. Het grootste voordeel van trainen vind ik de gezondheidsvoordelen die er zijn en dat het je helpt om zowel mentaal als fysiek sterker te worden. Als je hiermee aan de slag gaat, kan je ook wel het verminderen van dat hardnekkige vet meepakken. Laat het alleen niet je hoofddoel zijn.

Genetisch bepaald

Net zoals je botstructuur en je potentieel van spieren genetisch zijn bepaald, wordt waar je vet opslaat ook genetisch bepaald. Hormonale verschillen zorgen ervoor dat mannen en vrouwen vet verschillend opslaan. Zo kunnen vrouwen vet opslaan rondom de heupen (de zadeltassen). Veel vrouwen willen er vanaf. Het is heel erg moeilijk, zo niet onmogelijk om op specifieke plekken vet te verbranden. Je kan wel op specifieke plekken spieren opbouwen, maar dus niet vet verliezen.

squat

Spieren opbouwen en vet verbranden

Hoeveel vet er op je heupen wordt opgeslagen is afhankelijk van je algehele vetpercentage. Dus als je van dat hardnekkige vet wilt afkomen, is het ‘t beste om:

  • Spieren op te bouwen op die plekken waar je vet wilt verbranden door middel van krachttraining.
  • Te zorgen voor een bijpassend voedingspatroon.
  • De hele dag actief te blijven.

Door vet te verbranden (je creëert een calorietekort door je voedingspatroon en je activiteiten gedurende de dag) en spieren op te bouwen door krachttraining zullen je bilspieren vorm krijgen en je vetpercentage zal verlagen (ook op die hardnekkige plekken).

Maak alleen niet de vergissing om extreem op dieet te gaan en heel veel cardio te gaan doen om vet te verliezen. Dit zal wel gebeuren, maar je zal op deze manier ook de vormen in je lichaam verliezen. Door ervoor te zorgen dat je bilspieren in vorm blijven, lijken je benen en middel smaller.

deadlift

Dus wat is ervoor nodig om van die zadeltassen af te komen?

  1. Doe vooral oefeningen voor de bilspieren, zoals hip thrusts.
  2. Varieer in oefeningen voor je onderlichaam (squats, lunges, leg press, deadlift).
  3. Zorg voor spieropbouw bij de ‘probleemgebieden’.
  4. Zorg voor een bijpassend voedingspatroon.
  5. Train consistent.
  6. Blijf actief gedurende de dag.
  7. Vervang krachttraining niet door cardiotraining.
  8. Heb geduld.

Ik ben nu bezig met het schrijven van een e-book om hier verder op in te gaan. Dus wil jij deze ontvangen? Stuur mij dan op een mail via info@anoekdevoogd.nl.

Wil je meer leren over het je wel het gewenste resultaat krijgt in de sportschool? Denk hierbij aan oefeningen, uitvoering van oefeningen, mindset tips, voedingstips, en meer. Meld je dan aan voor mijn workshop: Ontdek dé sleutel voor jouw gedroomde resultaat in de sportschool. Check via onderstaande knop wanneer de volgende workshop in Amstelveen is.

Met mijn Strong Woman programma zorg ik ervoor dat jij door resultaatgerichte individuele coaching je lijf en mind sterk traint. Meer informatie hierover vind je via onderstaande knop.

Bron: Contreras, B. & G. Cordoza (2019). The Glute Lab: The Art and Science of Strength and Physique Training. Vicory Belt Publishing Inc.

terrasweer en toch afvallen
strong woman resultaatgerichte coaching
progressie boeken thuis trainen
corona crisis wilskracht
tips om te blijven sporten tijdens de corona crisis
bilspieren trainen 1-leg hip thrust
hip thrusts zadeltassen
krachttraining voor vrouwen
progressieve overbelasting