Hoe houdt iemand sporten wel vol?

Hoe houdt iemand sporten wel vol?

Geen discipline, maar ritme en reden

Vaak is er het idee dat mensen die veel sporten en bewegen veel discipline hebben. Maar dat hoeft helemaal niet. Als zij namelijk een blessure hebben waardoor ze niet kunnen sporten, vinden ze dit juist vaak heel lastig. Wat ze wel hebben is een ritme in sport en beweging. Daarnaast hebben ze ook een reden waarom ze dit doen en willen. Op deze twee dingen ga ik in deze blog in.

Ritme in sport en beweging

Een heel groot deel van ons gedrag is geautomatiseerd. Onze hersenen zijn het liefst zo lui mogelijk en houden dus van ritme en regelmaat. Dat is ook precies de reden dat ik mensen adviseer om op een vast moment in de week te gaan sporten. En als je onregelmatige werktijden hebt om je sportmomenten in te plannen. In beide gevallen weet dan namelijk precies waar je aan toe bent. Als je namelijk op het laatste moment moet beslissen, is de kans groot dat je hersenen (en zo dus ook jij) kiezen voor de makkelijkste weg. En dat is in de meeste gevallen doen wat je gewend bent. Dus voor de één is dat sporten als die dat al een lange tijd zo doet en voor de ander is dit bv op de bank gaan zitten.

Als je net begint met sporten of het weer aan het oppakken bent, zul je er in het begin heel bewust mee om moeten gaan. Daarmee bedoel ik het inplannen van je sportmomenten en weten wat je gaat doen. De deelnemers van mijn bootcamp komen vaak op vaste dagen en veel plannen er aan het begin van de week al in wanneer ze komen via de app. Met personal training begeleid ik ondernemers die van zichzelf weten dat het hebben van een afspraak hun helpt om te komen. Anders stellen ze het sporten ook steeds uit. Dus zo zijn er verschillende manieren waarop jij er bewust mee kan omgaan.

Reden om te sporten

Er kunnen verschillende redenen/motieven zijn waarom iemand sport.

  1. Iemand vindt het leuk om te doen.
  2. Het past bij haar/zijn normen en waarden. Denk bijvoorbeeld aan dat iemand het belangrijk vindt om goed voor zichzelf te zorgen en/of zorgen voor eigen gezondheid wordt erg belangrijk gevonden. Ook kan het zo zijn dat sporten een moment van me-time is.
  3. Het past bij de doelen die iemand heeft. Iemand wil de Alpes D’Huez opfietsen. Hier moet je wel voor trainen, dus dan gaat ie doen wat ervoor nodig is. Of je hebt een (halve) marathon op je bucketlist staan. Dan ga je daarvoor aan de slag.
  4. Iemand wil voldoen aan sociale normen, sport uit schaamte of een andere negatieve emotie. Bij deze reden is de motivatie extern.
  5. Iemand sport omdat het is opgelegd door bijvoorbeeld de huisarts of iemand anders.

Bij de laatste 2 redenen is de motivatie extern. Het is dan erg lastig om het sporten vol te houden. Als iemand bij mij komt en ik zie reden 4 of 5 dan is het voor mij altijd de uitdaging om iemand bij reden 2 of 3 te krijgen. Dat lukt de ene keer wel en de andere keer helaas niet.

Als de reden om te sporten onder één van de eerste 3 redenen valt is de kans groot dat het sporten wel vol te houden is. En bij reden 2 en 3 hoeft iemand het sporten zelfs niet leuk te vinden, maar dan blijft men toch gaan. Dit komt omdat iemand zelf besloten heeft om te gaan sporten en het is niet bepaald door iemand anders (in tegenstelling tussen reden 4 en 5). Dus zoek jouw reden om te gaan sporten. Dus het kan zijn dat je eerst met een bepaald doel begint. Dit kan variëren van 5 km lopen tot de marathon rennen. Of het kan zijn dat je een middag met je (klein)kinderen wilt kunnen spelen zonder aan het einde van de dag gesloopt te zijn.

Ritme en reden

Dus zoek jouw ritme en reden. En dan is die discipline niet nodig. Sporten is om meer dan alleen gezondheid en lichaamsgerelateerde redenen goed. Daar wil ik in een volgende blog op ingaan. Daarbij zal ik je ook mijn persoonlijke ervaring vertellen.

goed voor jezelf zorgen door te sporten
houding over sporten en gezond eten
reptielenbrein stop die stemmetjes en begin met sporten
bewegen geeft vrijheid
fit en gezond ondernemen personal training amstelveen uithoorn
hardlooptraining
eetgewoonten afleren
geblesseerd en sporten

Sporten met een blessure

tool overeten hongerschaal afvallen zonder dieet
nieuwe sporten proberen

Nieuwe sporten proberen