Dé sleutel voor resultaat in de sportschool

Dé sleutel voor resultaat in de sportschool

Als er een pil zou zijn die je binnen een maand de gewenste resultaten geeft (en dat je er het liefst ook zo min mogelijk voor hoeft te doen) dan was ik nu erg rijk geweest. Helaas, zo’n feest is het niet. Dit betekent natuurlijk niet dat je geen resultaat kunt halen in de sportschool. Je moet er alleen wel wat voor doen. En ik zal de vast gelijk verklappen wat de sleutel is. Dit is namelijk GEDULD.

Wat is er nodig voor resultaat?

Doe krachttraining

Wat er nodig is bij de meeste vrouwen voor resultaat is het doen van zware krachttraining (is natuurlijk relatief) en dan vooral voor de grote spiergroepen. Hiermee bedoel ik de bilspieren, beenspieren, rugspieren en wat voor de borstspieren. Een specifiek schema laat ik voor nu even achterwege, omdat deze toch voor iedereen anders is. Wel is het goed om de oefeningen zo te kiezen dat er variatie is in de vector van de belasting en de herhalingen. Met de vector bedoel ik de richting van het gewicht op je lichaam. Met het aantal herhalingen (en bijbehorend gewicht) heb je invloed op de type spiervezels die je aanspreekt. Op deze manier bouw je spiermassa op en dit zorgt voor de gewenste shape.

Vaak willen vrouwen ook cardio doen, omdat ze het gevoel hebben dat ze daar meer mee verbranden. Dat is op het moment zelf ook wel zo, maar je krijgt er niet de gewenste shape door. Dus vervang je krachttraining niet door cardio. Je kan het er wel bij doen, maar houd rekening met je belastbaarheid.

Doe een bijpassend dieet

Dan bedoel ik met dieet leefregels over wat te eten en drinken. Het is sowieso belangrijk om genoeg eiwitten binnen te krijgen voor het behoud en de opbouw van spieren. En wees gerust, je wordt geen extreme gespierde bodybuildster. Je krijgt juist de gewenste vormen. Verder is het belangrijk om genoeg calorieën binnen te krijgen, zodat je genoeg energie hebt om je training te doen en wat past bij je doelen.

Wees consistent

Het is belangrijk om consistent te blijven trainen en dan minimaal 2x per week en bij voorkeur minimaal 3x. Daarnaast is het belangrijk om actief te blijven gedurende de dag als je vet wilt verbranden. Er is echt geen man overboord als je even niet kan, zolang je het daarna maar weer oppakt. Je bereikt namelijk in een maand minder dan je wilt, maar je bereikt meer in een jaar dan wat je denkt. Dus blijf doorgaan en daarbij komt dus ook dé sleutel voor resultaat om de hoek kijken. HEB GEDULD.

Wat als je echt geen resultaat behaalt?

Van een afstand is het lastig om te zien hoe jij oefeningen uitvoert en wat je doet. Dus daar kan ik geen feedback opgeven. Je ziet zelf niet altijd wat je doet. Dat geldt ook voor mij als trainer zijnde. Dus daarom is het goed om je te laten coachen of om jezelf in ieder geval te filmen, zodat je kunt zien hoe je oefening uitvoert. Maar als je het gevoel hebt dat je alles goed doet in de sportschool, neem dan een stap terug en stel jezelf de volgende vragen:

  1. Slaap ik genoeg?
  2. Train je echt hard genoeg? Of train je zo hard dat je daarmee je doel voorbij schiet?
  3. Zijn er aanpassingen aan je trainingsprogramma nodig?
  4. Word je fysiek/looks beïnvloed door je voedingspatroon?

Wees eerlijk naar jezelf, want dat is de enige manier om er wat aan te doen. Dus zorg ervoor dat je alle bovengenoemde punten kunt afvinken en dan is het dus vooral blijven trainen en geduld hebben.

Hier ga ik verder op in tijdens de workshop: Ontdek dé sleutel voor jouw gedroomde resultaat in de sportschool. Deze is 7 maart in Amstelveen.

Met mijn Strong Woman programma zorg ik ervoor dat jij door resultaatgerichte individuele coaching je lijf en mind sterk traint. Meer informatie hierover vind je via onderstaande knop.

Bron: Contreras, B. & G. Cordoza (2019). The Glute Lab: The Art and Science of Strength and Physique Training. Vicory Belt Publishing Inc.

krachttraining voor vrouwen
progressieve overbelasting
ik eet veganistisch

Ik eet plantaardig

stijfheid nodig voor optimaal bewegen
goed fout denken
voordelen krachttraining amstelveen
body acceptance
geen cardio voor afvallen
sporten volhouden

Op de bank of sporten?